С течение на времето всички сектори в бизнеса бяха негативно засегнати от пандемията, било то заради различни регулации или заради самата промяна в поведението на потребителя. И все пак един от най-потърпевшите и най-пряко засегнатите си остава туризмът във всичките му форми. В тази статия ще говорим за това как се измени бизнес туризмът и очакваме ли да се възстанови напълно. Командировките, каквито сме ги познавали досега, вероятно няма да съществуват в бъдеще – или напротив?
В момента идеята за “нормалност” изглежда някак далечна. Дори и в моментите, в които регулациите са по-леки, поведението на хората и отношението им спрямо съвсем естествения физически контакт е различно. Когато COVID-19 спря пътуванията по целия свят, бизнес пътниците трябваше да преминат бързо от лични срещи и събития към виртуални платформи. До какъв извод ни доведе тази промяна? Че хората и бизнесът са изключително адаптивни. Преди пандемията компаниите не се и бяха замисляли, че много от физическите срещи могат да преминат във виртуални, а немалко компании, особено в България, дори не бяха дигитализирали много от процесите си. И когато това стана наложително, защото друга опция просто не беше налице, тази промяна отне може би няколко дни. Почти също толкова бързо компаниите успяха да осигурят и на служителите си условия за изцяло дистанционна работа.
И какво следва? Какво научихме след последвалите промени? Научихме, че каквото трябва – може. Може да се работи само от вкъщи, може да се пестят разходи от офис пространства, от командировки, може да заменим личния контакт с виртуалния … донякъде. Въпросът e дали се чувстваме добре така и докога искаме да продължи.
А защо всъщност спирането на бизнес пътуванията се отразява силно негативно на туризма като цяло? Като начало трябва да споменем, че около 30 до 40% от всички пътувания са за бизнес. През 2018 г. разходите за бизнес пътувания в САЩ са нараснали до 327 млрд. долара, което е с 22% повече от пет години по-рано. Това представлява около 40% от общите разходи за пътуване – бизнес пътуванията очевидно допринасят за успеха на компаниите, а туристическата индустрия зависи и от корпоративните разходи. Причината за това е не само фактът, че голям процент от туризма е по работа, а и това, че бизнес пътниците харчат повече. Те са по-склонни да плащат за “бизнес класа” в самолетите и да спят в хотели и апартаменти, предоставящи им всички нужни удобства. В повечето случаи имат и сравнително висок дневен бюджет, който използват в местните ресторанти.
В исторически план бизнес пътуванията са били по-нестабилни и са се възстановявали по-бавно от пътуванията за удоволствие след икономически спад. Според многобройни доклади всяка финансова криза е равносилна на край на командировките. Това, разбира се, е напълно логично заключение, тъй като изпълнителните директори установяват потенциалните спестявания от бизнес пътуванията и се опитват да ограничат тези разходи в дългосрочен план. По време на световната рецесия 2008–2009 г. международните бизнес пътувания от САЩ са намалели с повече от 13%, в сравнение със спад от едва 7% в международните пътувания за удоволствие. И въпреки че международните пътувания за удоволствие са се възстановили напълно само за две години, за международните бизнес пътувания това продължава цели пет години. Но все пак в определен момент те са достигнали предишните си нива.
В последните месеци компаниите видяха, че и онлайн контактът работи … но не със същата сила като личния контакт. Компаниите анализират обстойно информацията, която могат да извлекат за работния процес по време на социална изолация. Един от първите въпроси, които всички ще си зададат е: „Наистина ли видео връзката е достатъчна?“ Без съмнение тя спестява разходи и много компании вече са доказали, че дори по време на изолация могат да имат само виртуален контакт, било то между служители или с клиенти, и това работи добре. Но не липсва ли нещо в тези срещи? Не е ли особено важно да се срещнете лично по време на командировка, да се здрависате с човека отсреща и да се насладите на вечерята заедно? Трудно е да си представим, че мащабни сделки като сливания на компании, понякога променящи живота на хиляди служители, трябва да се извършват чрез Zoom.
Хората са социални животни и имат нужда от социален контакт, от комуникация и от свързаност с околните. Неслучайно в последните години се засилва значението на меките умения в бизнеса. Всеки добър лидер или мениджър знае колко е важна личната връзка с всеки един човек от екипа, колко е важно да се изгради сплотеност и приятна работна обстановка.
Въпреки че виртуалният контакт ни позволява лесно да се свързваме дори и с хора на другия край на света, да комуникираме изключително бързо, все пак той не е напълно личен, губи се човешкото усещане за отсрещната страна, а от там изграждането на доверие става по-трудно и въздействието от самата комуникация отслабва.
Всички тези неща ни навеждат на мисълта, че бизнес пътуванията рано или късно ще се възобновят. Въпросът е до каква степен и кога? Тепърва предстои да разберем как точно ще се развие тази индустрия и кои са определящите фактори. Разбира се, очаква се, че след масовото пускане на ваксина срещу COVID-19 туристическият сектор, както и всички останали засегнати от пандемията, би трябвало да започнат да се съвземат. Какво обаче ще се промени в потребителското поведение?
Изискванията към мястото за настаняване вече са по-различни. Преди бизнес пътниците резервираха основно хотели, предлагащи различни удобства. Вече, с оглед на безопасността за здравето, туристите предпочитат да наемат апартаменти с цел уединение. И това всъщност не е толкова странно, защото асоциацията с “Airbnb апартамент” вече не е място основно за хора с ограничен бюджет, а напротив. Апартаментите за краткосрочно отдаване под наем предлагат доста по-голямо разнообразие от хотелите – гостът може да си избере между луксозен мезонет в центъра на града и селска къща в покрайнините.
Друг решаващ фактор в днешно време е хигиената. Разбира се, тя винаги е била от голямо значение, но в последните месеци тя не се свързва само с удобство и базово изискване. Гостите вече мислят по-осъзнато за здравето си и първото изискване в тази насока е хигиената на мястото, в което ще се настанят. Тази тенденция се забелязва при абсолютно всички туристи независимо от повода им за пътуване. Затова например ние от Флат Мениджър въведохме строги правила за спазване на високо ниво на чистота в апартаментите ни – проверки преди всяко настаняване, дезинфекция и прилагане на специална нанотехнология, създаваща върху повърхностите слой, който не позволява задържане на микроби.
Тъй като говорим за бизнес пътници, нека не забравяме, че почти всички хора в момента работят дистанционно. Дори и някой служител да посети например София за среща с клиент, през по-голямата част от времето той ще работи от апартамента, който е наел за престоя си. Затова все повече се ценят, а дори можем да кажем, че стават задължителни, удобства като бърз интернет, удобна маса за хранене, хубава кафемашина и кът с достатъчно светлина за работа.
Това, което се очаква, е, че бизнес туризмът ще се възстанови поетапно. Хората ще се чувстват по-спокойни първоначално да пътуват в рамките на страната. Факторите за това отново са повече от един. В момента основно притеснение за пътуващите е несигурността относно това какви мерки със справяне на кризата могат да се наложат всеки момент – например затваряне на граници, което би затруднило прибирането. Придвижването на кратки разстояния също така може да се случва с личен автомобил, а дори и да пътуваш с някого, пътуването по суша ни спестява минаване през места като летищата, където неминуемо ще имаме контакт с повече хора.
В заключение можем да кажем, че ситуацията наистина е необичайна и може би по-трудна в икономически план от всяка друга, в която сме попадали в последните години. Но въпреки това социалният и човешки елемент в комуникацията остава все толкова важен както за всеки един индивид, така и за бизнеса. Докато личното отношение, човешкият подход и креативността се ценят и ако бизнесът не бъде изцяло заменен от технологиите, бизнес пътуванията и личните срещи ще ги има. Само с нетърпение можем да чакаме момента, в който всички отново ще се наслаждаваме на пътуванията без притеснения.