Нестандартната 2020 година свърши и дойде времето за изводи. Хвърляме поглед назад към това, как пандемията от Covid-19 промени пазара на краткосрочните наеми в България. В началото на 2020 г. предлагането на апартаменти в платформите за краткосрочно настаняване бе достигнало своя пик. По данни на анализатора на краткосрочни наеми AirDNA, за последното тримесечие на 2019 г. апартаментите в София са наброявали 3251, докато в момента те са 1841. Това е спад почти с 50%, който се наблюдава и в другите големи градове.
Голяма част от отказалите се собственици предпочетоха да преминат към стандартно дългосрочно отдаване под наем като по-сигурен вариант. Тази реакция е разбираема предвид драстичния спад на резервациите през пролетта, в следствие на затварянето на границите и почти пълното ограничаване на пътуванията.
След като останахме вкъщи пролетта, през лятото желанието на всички бе да поемат глътка свежест. През август ваканционните имоти по Черноморието отбелязаха нива на заетост от 67%. В този период се очерта и тенденция, която е силно вероятно да се запази и в бъдеще – хората да предпочитат индивидуални места за настаняване като апартаменти, вили или къщи за гости и да избягват претъпканите хотели и комплекси с големи ресторанти и общи площи. AirDNA проведе съвместно проучване със STR за това как коронавирусът е повлиял на съответните пазари на хотели и краткосрочни наеми, което показа, че ваканционните имоти се справят значително по-добре в условията на пандемията.
В есенно-зимния сезон основна целева група на краткосрочните настанявания бяха гости от страната или от близки държави, от които България е лесно достъпна с автомобил. Забеляза се притеснение от пътуването със самолет и минаването през големи сборни пунктове като летища и гари. Различните противоепидемични мерки, наложени от държавите за пристигащи граждани е друг фактор, който повлия негативно върху международното пътуване.
След като много бизнеси преминаха на дистанционна форма на работа се заформи нарастваща тенденция при така наречените “дигитални номади”. Преди пандемията дигиталните номади бяха основно хора на свободна практика (блогъри, влогъри, писатели, дигитални специалисти и др.). След наложения локдаун фирмите, чийто бизнес позволява, пуснаха служителите си да работят от вкъщи, а много офис пространства бяха освободени. Тази ситуация позволи на хората сами да изберат мястото, от където ще работят, а това може да бъде всяко кътче със силен интернет. Привлекателни станаха самостоятелните жилища за настаняване с локации, които са атрактивни с околната си среда, с възможност за практикуване на хобита и спортове, както и където покупателната способност на пътуващия ще бъде по-голяма, тъй като често тези престои са по-дълги от туристическите посещения.
От рентиерска гледна точка, тези наеми в настоящия момент са добра алтернатива. Те гарантират заетост за един средно дълъг период от време, често от няколко месеца. Цените в тези ситуации стандартно се предоговарят и са по-ниски в сравнение с приходите от резервации за същия период 2019 година, но въпреки това приходът остава по-висок от този при традиционния дългосрочен наем.
Flat Manager показа, че е компания, която умее да реагира бързо в създалата се ситуация. Адаптирахме се към промените на пазара и разработихме в детайли услугите си към по-продължителните престои. Сред удобствата за гостите са онлайн договор за наем, професионално обслужване и гъвкави условия. Широката мрежа от корпоративни клиенти, с която разполагаме и доверието, което сме изградили е причината все по-често да бъдем предпочитан партньор за бизнес настанявания.
Ако искате да добавите и вашия имот в нашето портфолио, свържете се с нас!